VANLIGA FRÅGOR

Har du en fråga? Vi har svarat på alla våra vanligaste frågor och samlat dom på ett ställe för att du snabbt och enkelt ska få hjälp. Hittar du inte svaret kan du självklart ställa dina egna frågor!

KONTAKTA OSS

Vi arbetar för dig så tveka inte att kontakta oss!

info@xylocap.se
Vi garanterar svar inom 24 timmar vardagar (oftast snabbare!).

+46 073 – 060 83 65
Öppettider: Vardagar 9–21 samt lördagar och söndagar 9–17

Xylocap AB
Sveavägen 105 
113 50 Stockholm 

Org.nr: 559219-1406

FRÅGOR OM XYLOCAP

Vilka är dom aktiva ingredienserna i Xylocap liniment?

Med innovativa teknologier omvandlar vi biomassa och skogsavfall till en hållbar ingrediens som kallas capsaicin, som är den aktiva ingrediensen i Xylocap liniment.

Capsaicin är styrkan i chilifrukter som finns i både livsmedel, läkemedelsprodukter och kosmetiska produkter. Ämnet bidrar med en avslappnande, värmande och antiinflammatorisk effekt. Forskning visar på att det finns ett flertal fördelar med Capsaicin så som förbättrad hälsa, ökad tillväxt utan tillväxthormoner, minskad antibiotikaanvändning samt lindrar ömma leder och muskler då capsaicinet verkar direkt på det centrala nervsystemet, på såväl djur som på människan.

Varför behövs liniment?

Kommer du också hem med värkande leder efter en lång dag på jobbet? Eller har du någon gång upplevt ömmande muskler efter ett hårt träningspass? Det är vid dessa tillfällen Xylocap liniment förtjänar en plats i ditt hem, på ditt skrivbord eller i din träningsväska.

Xylocap liniment är till för dig som idrottar och kanske vill prestera på topp, utan besvär av ömmande muskler och andra skador på kroppen. Krämen är också till för personer som haft en lång dag framför datorn på jobbet, utfört trädgårdsarbete eller bara blivit äldre och därmed besväras av stela leder. Xylocap liniment hjälper dig att leva ett aktivt liv utan ömmande muskler och stela leder, samt hjälper de trötta musklerna att återhämta sig. Uppskatta en avkopplande och värmande känsla efter ditt träningspass med Xylocap liniment som tar hand om dina trötta och ömma muskler. Massera in Xylocap liniment på de ömma områdena så kommer värken snart att ge med sig.

Varför heter det Xylocap?

Många frågar oss varför varumärket heter Xylocap. I och med att ingredienser i linimentet härstammar från skogen använder vi oss av grekiskans namn för trä – Xylo. Sista hälften av ordet Cap, är en förkortning av linimentets aktiva ingrediens Capsaicin. Därmed namnet Xylocap.

Har era produkter blivit testade på djur?

Våra produkter är inte testade på djur.

Kan jag använda era produkter om jag har känslig hud?

Alla Xylocaps produkter innehåller capsaicin, som är ”hettan” i chili. Personer med ljusa anlag och känslig hud kan därför reagera med en rodnad på huden, men det är inget som är farligt för kroppen. Däremot bör du avbryta behandlingen vid tecken på hudirritation. Undvik även kontakt med sår, slemhinnor och ögon då dessa områden har tunn hud och därför är extra känsliga

HANDLA & BETALA

Priser, frakt och avgifter

Alltid fri frakt!
Alla priser anges i SEK inklusive moms.
Vi debiterar en avgift på 150 kr för outlösta paket som inkommer i retur till oss från PostNord.

BETALNINGSSÄTT

Vi använder oss av Klarna Checkout.
För fullständiga villkor besök https://www.klarna.com/se/villkor

Faktura

Fakturan skickas till den mailadress du anger i kassan och betalningsvillkor är 14 dagar. Leverans sker till folkbokföringsadress och en förenklad kreditprövning sker. Vi överlåter alla fakturor till Klarna AB. Du som handlar måste vara över 18 år.

Klarna Konto

Du har möjlighet att själv välja hur mycket av ditt belopp du vill betala varje månad, dock minst 50 kr/månad eller 1/24 av köpesumman. Alla köp samlas på en faktura och betalning ska ske den sista dagen varje månad.

Kortbetalning

Du betalar direkt i butiken med betal- eller kreditkort. Vi accepterar Mastercard, VISA och American Express. Vi erbjuder 3D Secure, vilket är en säkrare betallningslösning för dig som betalar med kort.

LEVERANSINFORMATION

Leveranser

Leveranstid 1–3 dagar från det att Xylocap.se har bekräftat din beställning via e-post. Leveranser sker inom Sverige med hjälp av PostNord. Dina varor levereras till brevlådan. Varubrev som anses vara för stora för brevlådan lämnas till ditt närmaste utlämningsställe och du får då en avisering via sms eller e-post. För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Vi reserverar oss för eventuella förseningar hos PostNord. Vi reserverar oss även för att paket kan försvinna vid transport till dig. Vi försöker då i första hand avhjälpa genom att skicka ett nytt paket till dig, i andra hand häva ditt köp.

Outlösta Paket/Försändelser

Eventuella problem med saknade varor eller paket måste skriftligen meddelas via e-post till info@xylocap.se.

Ej uthämtade paket återsändes till oss efter 14 dagar. Det är upp till köparen att ange en giltig och korrekt leveransadress. Om vi får tillbaka ett paket som ej har hämtats ut eller som har skickats till fel adress får kunden själv stå för kostnaden av ny frakt.

Vi debiterar en avgift på 150 kr för outlösta paket som inkommer i retur till oss från PostNord. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning på vår hemsida.

ÅNGERRÄTT & RETURER

Öppet köp

Som konsument har du 30 dagars öppet köp hos Xylocap.se från det datum produkterna levererades till kund.

Ångerrätt/Retur

Kontakta vår kundtjänst innan en retur så postar eller e-mailar vi en retursedel till dig. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i ett väsentligen oförändrat skick. Öppnade eller använda produkter återtas inte av hygieniska skäl.

Ångerfristen börjar löpa den dag då du som konsument får varan i din besittning. Om du utövar din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 30 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till Xylocap.se enligt returinstruktion. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning/alt. stängning av faktura att ske inom 30 dagar från det att Xylocap.se tog emot returen.

Som mottagare är du ansvarig att kontrollera leveransen och att produkterna är oskadda. Vid eventuella skador eller saknade produkter vänligen kontakta Xylocap.se så hjälper de dig.

Reklamation

Du har som kund rätt att reklamera fel i beställd vara inom skälig tid från det att du upptäckte, eller borde ha upptäckt eventuellt fel i varan. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt. Reklamation ska därför, under alla omständigheter ske senast inom tre år från det att du tog emot varan. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten.

Ta kontakt med vår kundservice på info@xylocap.se innan du skickar in den reklamerade produkten. Vi kontaktar dig så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.

Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter och återbetalning med samma betalsätt som användes vid köp.

INTEGRITETSPOLICY

På Xylocap värnar vi om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. Denna integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du tar del av och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk nu levande person. Exempelvis kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter ifall de kan kopplas till fysiska personer. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
Vilka personuppgifter samlas in?

Xylocap AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

När du registrerar dig via ett formulär eller besöker vår hemsida kan du bli ombedd att lämna ifrån dig information. Beroende på situation kan vi komma att be om följande personuppgifter:

• Namn
• E-postadress
• Telefonnummer
• Vilket företag du arbetar för
• Arbetstitel
• Vilken bransch du är verksam inom
• Hemsideadress till ditt företag

Hur använder ni informationen?

Informationen som du ger ifrån dig används för sälj- och marknadsföringsaktiviteter i form av direktutskick eller telefonkontakt, kundvård och informationsinsatser kring våra produkter för att få statistik och underlag kring användarbeteenden för att förbättra vår hemsida och användarupplevelsen av den så att vi kan ge dig en mer personlig upplevelse och leverera produkterbjudanden och annat innehåll som du kan vara intresserad av.

Vi ber om dina kontaktuppgifter för att:

• Svara på förfrågningar
• Skicka efterfrågat material, eller på annat sätt uppfylla det vi åtagit oss i
utbyte mot att du skickar in dina uppgifter
• Upprätta och bibehålla en säljdialog
• Skicka information som kan vara av intresse för dig
• Lägga till dig på utskickslistor för nyheter och annat innehåll du själv valt att ta del av

Vi ber om dina kontaktuppgifter för att:
Svara på förfrågningar • Skicka efterfrågat material, eller på annat sätt uppfylla det vi åtagit oss i utbyte mot att du skickar in dina uppgifter • Upprätta och bibehålla en säljdialog • Skicka information som kan vara av intresse för dig • Lägga till dig på utskickslistor för nyheter och annat innehåll du själv valt att ta del av
Vilka källor samlar Xylocap in dina personuppgifter från?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp, kan vi komma att samla in personuppgifter från någon annan (så kallad tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande: • Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig • Uppgifter om kreditvärdighet från kreditvärderingsinstitut, banker eller upplysningsföretag
Vem har tillgång/behandlar dina personuppgifter?
Vi kan komma att dela personuppgifter med andra men endast när det är tillåtet enligt lag. De kan vara t.ex. myndigheter, logistikföretag, banker, leverantörer av IT-tjänster eller andra leverantörer. I sådana sammanhang tecknas personuppgiftsbiträdesavtal med de leverantörer som hanterar personuppgifter för vår räkning. Vid köp med faktura kommer Klarna behandla dina personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations-och kreditkontroll. För mer detaljerad information om Klarnas behandling av personuppgifter och dina rättigheter i samband med behandlingen se: Klarnas dataskyddspolicy.
Lagring av personuppgifter
Allmänt sätt sparar vi dina uppgifter så länge som uppgifterna är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna samlades in för. Uppgifterna kan också sparas under den tid som krävs enligt tillämpad lag.
Dina rättigheter

Vi strävar efter att vara öppna med hur vi behandlar dina uppgifter. Om du vill få insyn i den personuppgiftbehandling som vi gör i relation till dig har du rätt att begära att få tillgång till dina uppgifter. Om vi mottar en begäran om tillgång kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerhetsställa att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person. Du har också alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.

Du har när som helst rätt att dra tillbaka ett medgivande du gett oss. Till exempel medgivande att skicka nyhetsbrev. Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med gällande lagstiftning har du även rätt att begära att uppgifterna raderas eller begränsas. Du har också rätt att invända mot vår behandling eller att begära att få de uppgifter som du har lämnat till oss överförda till annan personuppgiftsansvarig (s.k. dataportering).

Hantering av personnummer & -uppgifter
Vi kommer bara att behandla ditt personnummer när det är klart motiverat med hänsyn till ändamålet, nödvändigt för säker identifiering eller om det finns något annat beaktansvärt skäl. Vi minimerar alltid användandet av ditt personnummer i så stor utsträckning som möjligt genom att, i de fall det är tillräckligt, istället använda ditt födelsenummer. Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.
Xylocap
Vi på Xylocap blir så glada när ni delar med er av er träning och visar upp era fantastiska resultat – och vi älskar att se våra produkter på gymmet, idrottshallen eller i hemmamiljöer! Så mycket att vi kan komma att fråga om vi får använda oss av era bilder i våra olika kanaler, så som Instagram, Facebook, nyhetsbrev eller på webbplatsen. Om du får en förfrågan från oss att dela med dig av en bild, kan du svara på vår förfrågan med hashtaggen #yesxylocap. Du kommer då att godkänna att vi använder oss av din bild, enligt följande villkor: • Du ger Xylocap AB en icke-exklusiv, royaltyfri, världsomspännande licens att använda alla bilder som du har svarat med #yesxylocap, nedan kallade ”bilder”, i sin marknadsföring och/eller sin reklam, inklusive i galleriet på webbplatsen, nyhetsbrev, instagram, e-post och annan kundkommunikation och andra marknadsföringssyften. • Härmed intygar och försäkrar du att (i) du äger alla rättigheter till dina bilder, (ii) du har fått tillåtelse från alla eventuella personer som syns i dina bilder att överlåta rättigheterna häri, och (iii) Xylocap ABs användning av dina bilder inte kommer att kränka någon tredje parts rättigheter eller strida mot någon lag. • Härmed befriar du Xylocap AB från alla skyldigheter att betala dig för användning av dina bilder och för de immateriella rättigheterna till dem i samband med ovan beskrivna användningsformer och härmed befriar du och accepterar att hålla Xylocap AB och alla personer som handlar för Xylocap AB räkning skadeslösa för alla eventuella anspråk, krav och ansvarsskyldigheter, oavsett art, i samband med användningen av bilderna enligt ovanstående beskrivning.
Cookies

Xylocap använder cookies för att leverera en skräddarsydd och smidig onlineupplevelse och för att förbättra din upplevelse av Xylocaps tjänster. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information som hjälper webbplatsen att identifiera besökaren.

Vi använder oss av olika cookies:
• Varaktiga cookies – cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut.
• Sessionscookies – en tillfällig cookies som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet.
• Tredjepartscookies – cookies som är satta av en tredjeparts webbplats. Används i första hand för analyser, t.ex. Google Analytics.

För att du problemfritt ska kunna använda xylocap.se krävs det att du har cookies aktiverat. Du kan styra användningen av cookies genom att stänga av det i din webbläsares säkerhetsinställningar.

Datainspektionen
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.
Har du frågor om dataskydd?

Om du har frågor om hur vi använder dina personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundservice på info@xylocap.se